Síguenos en:
bluesky macvac

Henri Matisse: Dessins, themes et variations

Del 22 de febrero al 13 de mayo de 2025.

Los años 1941-42 fueron un período particularmente activo para Matisse, ya que trabajó desde su cama recuperándose de dos operaciones. Matisse realizó un gran grupo de dibujos en crayón, pluma y tinta y lápiz que se publicaron en 1943 como la carpeta Dessins: Thèmes et Variations , con un prefacio de Louis Aragon. La carpeta contenía 158 dibujos, divididos en 17 secuencias de temas, marcadas de la A a la P, cada una con 3 a 19 variaciones. Las secuencias desarrollaban los temas que preocuparon a Matisse a lo largo de su vida creativa: la figura femenina, las naturalezas muertas, las flores y las frutas.

El título que Matisse eligió para la carpeta indicaba tanto el propósito como el proceso de ejecución de los dibujos. Cada tema sufre varias variaciones, lo que le brinda al artista la oportunidad de hacer la composición más concisa o más elaborada. Matisse consideró que los Thèmes et Variations eran de gran importancia en su obra y donó varias secuencias a museos de Grenoble, Burdeos, Montpellier y Saint-Etienne.

Henri Matisse (1869-1954) va ser una de les figures més influents de l’art modern. Conegut pel seu ús audaç del color i el seu domini del dibuix, va revolucionar la pintura i l’escultura, deixant
un llegat que abasta des del fauvisme fins als seus icònics collages. En la seua obra es pot veure la profunda deslocalització i independència del color en relació amb les formes, les línies i la
realitat, jugant un paper essencial en la seua trajectòria com a pintor.

Thèmes et Variations va ser una de les obres que Matisse va desenvolupar després d’emmalaltir, el 1941, quan quasi va perdre la vida. Malgrat no arribar a recuperar-se completament, això no li
va impedir continuar amb el seu art, donant lloc a aquesta carpeta. Els temes principals en què es focalitza són la figura femenina i els bodegons de naturaleses mortes, flors i fruites. Cada
repetició mostra la força dels seus traços i la seua extraordinària capacitat imaginativa.

Dessins: Thèmes et Variations, publicada el 1943, consisteix en una carpeta que reuneix 158 dibuixos realitzats en crayó, ploma i tinta, i llapis, reflectint el procés creatiu de l’artista en la seua
cerca de l’essència de la forma i el moviment. La carpeta es divideix en 17 temes diferents i les seues variacions amb diverses essències creatives. A través d’aquesta recopilació, s’aprecia com
la tècnica és un pont entre la realitat i la imaginació, facilitant a l’autor donar forma a idees transcendents mitjançant la repetició i evolució del traç. D’aquesta manera l’autor ha sabut
trobar el punt mitjà entre ambdues esferes: la tècnica és una eina, no una fi en si mateixa.

Igualment, el títol que Matisse va triar per a la carpeta no és casual: Thèmes et Variations fa referència tant al propòsit com al mètode darrere d’aquests dibuixos, ja que cada tema
representat travessa distintes variacions, permetent a l’artista explorar i depurar la composició fins a aconseguir una síntesi visual que pot ser més concisa o més elaborada.

La sala rectangular on es presenta aquesta mostra està dissenyada per a ressaltar el ritme i l’evolució dels dibuixos de Matisse. En les parets allargades, s’han disposat alguns dels temes i
dues de les seues variacions pertanyents a Dessins, oferint a l’espectador la possibilitat d’apreciar la manera en què l’artista transforma una idea inicial en una sèrie d’interpretacions visuals.

Els dos extrems complementen aquesta visió amb peces creades per a la revista Verve, publicació que va jugar un paper fonamental en la difusió de l’art modern al segle XX. Així mateix, es
presenten reproduccions dels collages de la carpeta Jazz, realitzades pels seus hereus després de la seua defunció, cosa que permet traçar un pont entre el seu treball gràfic i la seua exploració
del color i la forma en els seus últims anys a través del collage. A més, la sala compta amb una vitrina on s’exposa la carpeta original d’aquesta sèrie de Dessins amb la resta de dibuixos, de
manera que es pot comprendre millor el sentit del projecte concebut per Matisse.

Curadors: Adrián García Abril, Elsa Gil Sánchez i Luis Robles Merlo.